تاریخ انتشار:94/10/27 - 11:21
شماره مطلب:139410273587
حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر صادق‌زاده:

برای ایجاد تحول بنیادین، باید همفکری و همزبانی بین مسئولان آموزش و پرورش ایجاد شود

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: سند تحول یک مجموعه بسیار منسجم بر اساس چارچوب مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ما، نشست علمی ـ تخصصی «نقش بسیج در بسط فرهنگ تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی در آموزش و پرورش» امروز با حضور اعضای پایگاه‌های بسیج حوزه ستادی این وزارتخانه در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا صادق‌زاده معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در سخنانی اظهار داشت: اگر افکار و اندیشه‌های مسئولان آموزش و پرورش همراه با تحول نباشد، این سند به سرانجام نخواهد رسید.

وی ادامه داد: پشتوانه کار این سند تحول؛ مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مطالعاتی است که سه بخش مهم فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و رهنامه یا دکترین نظام تعلیم و تربیت رسمی به عنوان پشتوانه آن بوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: در فضای تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی نظام آموزشی که از ضروریات مور تأکید مقام معظم رهبری است، آن بخش مهم این است که این تحول را در فضای آموزش و پرورش چگونه طراحی و مدیریت کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد.

صادق‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر حدود 4 سال از ابلاغ سند تحول را گذرانده‌ایم اما باید نگاه واقع‌بینانه به آن داشته باشیم، گفت: آیا برای تحول بنیادین قدم جدی برداشته‌ایم و اگر نشده است به کجا برمی‌گردد؛‌ هر کس به عنوان مدیر،‌ مسئول یا کارشناس چه وظایفی داشته است و آنچه امروز ما وظیفه داریم چیست که این نیاز به کار جدی‌تر و ورود با روحیه بسیجی دارد.

وی با اشاره به بحث چرخش‌های تحول آفرین در سند تحول افزود: سوال اول بنده این است که اگر در نظام آموزش و پرورش چرخش تحولی ایجاد کنیم، چرخش‌ها کدام است و بسیجیان برای ایجاد تحول چقدر با محتوای آن آشنا هستند.

صادق زاده اظهار داشت: فلسفه تربیت، چیستی، چرایی و چگونگی تربیت در جامعه اسلامی  به شکل جامع به هم پیوسته و مبتنی بر مبنای اساسی معتبر و متناسب با نظام فکری و ارزشی جمهوری اسلامی است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: فلسفه تربیت رسمی و عمومی کشور مجموعه‌ای از گزاره‌هایی است که تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی را مبتنی بر فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران بر عهده می‌گیرد که بخشی از تربیت در مدرسه و بخشی در خانواده، مسجد، دانشگاه صورت می‌گیرد و تنها بخشی از تربیت در مدرسه اتفاق می‌افتد.

صادق‌زاده با بیان اینکه اگر بی‌ثباتی در آموزش و پرورش در طی سه دهه گذشته داشته‌ایم بسیاری از آنها به این موضوع برمی‌گردد که دکترین برای آموزش و پرورش تعریف نکرد‌ایم، گفت: ما در دکترین از رهنامه سند تحول به دنبال تعریف چارچوبی از جهت رسالت، کارکردها، رویکرد کلان و زیر نظام‌های آن هستیم و ارتباط آموزش و پرورش با دولت و نهادهای فرهنگی مانند آموزش عالی، رسانه و حوزه علمیه باید تعریف شود.

وی افزود: رهنامه یا دکترین، قانون اساسی نظام آموزش و پرورش ماست و در رهنامه اجزاء و عناصر مهمی که مورد قبول فرهیختگان، صاحب‌نظران و کارشناسان آمده است جمع کرده و به تأیید شورای عالی آموزش و پرورش رسانده است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: مبانی، وضع مطلوب و ایده‌آل آموزش و پرورش را نشان می‌دهد و سند تحول در افق 20 ساله برشی از این مبانی را مشخص کرده است که چگونه به آن دست پیدا کنیم و سند بخش اجرایی و پشتوانه آن مبانی است.

با اشاره به اینکه فرق سند تحول بنیادین با سایر سند ها این است که این سند با اتکای به مبانی تهیه شده است‌، گفت: احساس می‌کنم ریشه تحول بنیادین از فکر، نگاه و نگرش ما به تحول است؛‌اگر ما که مسئولیت این حوزه را بر عهده داریم افکار و اندیشه‌هایمان همراه با تحول نباشد این سند به سرانجام نخواهد رسید و برای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید همفکری و همزبانی بین مسئولان آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در قدم اول باید به مفاهیم کلیدی و بنای تحول بنیادین آشنا شویم و همفکری ایجاد کنیم و در غیر اینصورت این گام‌های برداشته شده به هیچ جا نمی‌رسد و این کار خردورزی جمعی و همفکری را طلب می‌کند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان افزود:‌ اگر می‌خواهیم در سند تحول بنیادین به جایی برسیم باید روی افکار و اندیشه‌هایمان کار کنیم که نیازمند تلاش فکری و علمی هستیم.

وی با بیان اینکه چرخش‌های تحول بنیادین نیازمند 4 مرحله شامل اشاعه فرهنگ تحول‌گرا در عموم فرهنگیان است، گفت: بسیاری از فرهنگیان از این تغییر ناامید هستند که باید این ناامیدی از قافله فرهنگیان رخت بربندد، دومین مرحله عزم مدیران ارشد سازمان برای ایجاد مدیریت جهادی است و سوم اینکه نیاز به حرکت‌های تحول‌خواهانه داریم که باید بسیج و فرهنگ بسیجی پیشگام تحول باشد. 
صادق‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: چهارمین مرحله حمایت جامعه از تحول بنیادین است؛ مانند نهادهای اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ها و فرهنگیان بسیجی در این 4 عرصه فهم، مدیریت، ایجاد حرکت تحولی و حمایت از تحول، پیشگام تحول هستند

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری