تاریخ انتشار:92/9/18 - 10:41
شماره مطلب:1392918711

ماجرای جالب پزشک سوئدی آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی

به خاطر دارم آیت‌الله بروجردی خطاب به پزشکی سوئدی گفت علامه طباطبایی از علمای اسلام است، می‌تواند در این مورد مطلبی بنویسد و به من نشان بدهد و سپس از سوی من در کنگره شما ارائه شود.
آیت‌الله جعفر سبحانی در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد اظهار داشت: در بحث تفسیر قرآن به قرآن باید دید آیا این روش مورد تایید ائمه اطهار(ع) بوده یا خیر و اینکه چه نتایجی به دست می‌دهد.
وی افزود: علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن به قرآن را پی گرفت که مورد تایید کتاب و سنت است.
این مرجع تقلید ضمن برشمردن مزایای روش تفسیر قرآن به قرآن گفت: این شیوه در عین حال دیگر روش‌ها را هم نفی نمی‌کند؛ علامه طباطبایی عبارت «تبیاناً لکل شیء» را که آیه‌ای قرآنی است در این زمینه مورد استناد قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: نمی‌توان تصور کرد که یک منبع نور اطرافش را روشن کند ولی خود سیمایی تاریک داشته باشد بنابراین قرآن هم که بنابر آیات خودش فرقان و تبیان است، خود را روشن و تبیین می‌کند.
آیت‌الله سبحانی آیات متشابه و محکمات را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: به یقین متشابهات تا روز قیامت مبهم نمی‌مانند و محکمات آنها را تبیین خواهند کرد.
استاد حوزه علمیه قم روایتی از امیرالمومنین(ع) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: برای به سخن درآوردن قرآن، برخی آیه‌ها دیگر آیات را روشن می‌سازند.
وی بیان داشت: در مورد برخی آیات از جمله آیات الاحکام باید به سنت مراجعه کرد و در دیگر موارد آیه‌های محکم، آیات متشابه را روشن می‌کنند.
آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ممکن است گروهی بگویند تفسیر قرآن به قرآن احیای گفته کسی است که می‌گفت حسبنا کتاب‌الله خاطرنشان کرد: اگر کسی چنین بگوید یا گفته این مرد را درنیافته یا اینکه از درک تفسیر قرآن عاجز است.
این مرجع تقلید تفسیر قرآن به قرآنی را شیوه‌ای مسلم و مورد تایید کتاب و سنت دانست و تصریح کرد: نسبت به علامه طباطبایی گاهی بی مهری می‌شود که یکی از آنها این است که گفته می‌شود مرحوم آیت‌الله بروجردی با او همراه و همسو نبوده است.
وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران جوانی خود عنوان داشت: روزی آیت‌الله بروجردی به دیدار پدرم آمد و در محضر ایشان بودیم که پزشکی سوئدی وارد شد و از ایشان درخواست کرد پاسخ سوالش در مورد دلیل حرام دانستن الکل در شریعت اسلام را توضیح بدهد و آیت‌الله بروجردی نیز با بیان اینکه امتیاز انسان به عقل اوست و شراب عقل را زائل می‌کند گفت بر همین اساس چیزی که امتیاز انسانی را از بین ببرد حرام است و در ادامه نیز در پاسخ به اینکه چرا مقدار اندک الکل که مست‌کننده نیست هم حرام شمرده شده عنوان داشت چون انسان به ذات خویش زیاده‌خواه است اگر مقدار کم را حلال کنند به آن راضی نمی‌شود.
آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: پزشک سوئدی از آیت‌الله بروجردی خواست پیامی به کنگره‌ای علمی در آنکارا بدهد و ایشان نیز گفت علامه طباطبایی از علمای اسلام است و تفسیری دارد و می‌تواند در این مورد مطلبی بنویسد و به من نشان بدهد و سپس از سوی من در کنگره ارائه شود؛ هر کس این حقیقت تاریخی را انکار کند و بگوید خلاف این بوده من حاضرم با او مباهله کنم.

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری